Skříňový přepravník skazitelných potravin - SPZP
Skříňový automobil (popř. přívěs či návěs) – SPZP je určen pro přepravu balených i nebalených potravin, masa ve visu nebo jiného zboží
vyžadujícího omezení výměny tepla mezi vnitřním a vnějším povrchem skříňové karoserie. Vozidlo splňuje požadavky vyhlášky MZV o Dohodě o
mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a o specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy (ATP) a je vhodné pro provoz
na vozovkách se zpevněným povrchem.
Skříňový automobil (popř. přívěs či návěs) – SPZP se dále dělí dle provedení do těchto tříd:
Skříňový přepravník zkazitelných potravin / izotermický – SPZP/I
je izotermický přepravní prostředek kategorie „IN“ bez strojního chladícího zařízení. Součinitel prostupu tepla stěnami skříňové karoserie k < 0,7 W/m2*K.
Skříňový přepravník zkazitelných potravin / izotermický – SPZP/I
je izotermický přepravní prostředek kategorie „IR“ bez strojního chladícího zařízení. Součinitel prostupu tepla stěnami skříňové karoserie k < 0,4 W/m2*K.
Skříňový přepravník zkazitelných potravin / chladírenský – SPZP/CH
je izotermický přepravní prostředek kategorie „FNA“ se strojním chladícím zařízením, které umožňuje při průměrné vnější teplotě +30 °C snížit vnitřní teplotu prázdné skříňové karoserie a trvale ji udržet na libovolně zvolené úrovni v rozmezí +12°C až do 0°C. Součinitel prostupu tepla stěnami skříňové karoserie k < 0,7 W/m2*K.
Skříňový přepravník zkazitelných potravin / mrazírenský – SPZP/M
je izotermický přepravní prostředek kategorie „FRC“ se strojním chladícím zařízením, které umožňuje při průměrné vnější teplotě +30 °C snížit vnitřní teplotu prázdné skříňové karoserie a trvale ji udržet na libovolně zvolené úrovni v rozmezí +12°C až do -20°C. Součinitel prostupu tepla stěnami skříňové karoserie k < 0,4 W/m2*K.
Zkoušení skříňových přepravníků zkazitelných potravin provedla dle vyhlášky MZV zkušební stanice VÚCHT Praha s těmito výsledky:
IN, SPZP/CH - k = 0,576 W/m2*K pro vnitřní objem nástavby 18 až 27 m3
IR, SPZP/M - k = 0,362 W/m2*K pro vnitřní objem nástavby 18 až 27 m3
Na základě výše uvedených hodnot vydala zkušební stanice osvědčení „ATP“ podle dohody o mezinárodní přepravě zkazitelných potravin.
Skříňová karoserie je panelové konstrukce. Jednotlivé panely karoserie jsou navzájem sešroubovány a slepeny a tvoří jeden celek spolu s pomocným rámem podlahy, který je k rámu podvozku (podélníkům) připevněn šroubovými spoji. Skříňová karoserie se vyrábí v různých provedeních se zadními dvoukřídlými dveřmi a bočními jedno či dvoukřídlými (na přání též posuvnými) dveřmi, které jsou lehké sendvičové konstrukce. Pryžové těsnění dveří splňuje podmínky absolutní prachotěsnosti. Nade dveřmi jsou umístěny okapové rýnky zabraňující zatékání vody za těsnění dveří. Veškeré kování dveří je provedeno z nerezavějící oceli v leštěné úpravě povrchu. Otevření, respektive zavření dveří je indikováno kontrolkou na palubní desce budky řidiče.
Podlaha skříňové karoserie je v základním provedení tvořena sendvičovým panelem skládajícím se z laminátové desky, tepelně - izolační polyuretanové hmoty (PUR) a vodovzdorné překližky s horní litou vrstvou pryskyřice (Körapur, Sadurit ...).
Stěny skříňové karoserie jsou rovněž panelové konstrukce. Jednotlivé panely jsou sendvičového typu, kdy vnější potah tvoří laminátová deska, tepelná izolace je stejně jako u podlahového panelu tvořena tepelně - izolační polyuretanovou hmotou (PUR) a vnitřní potah je proveden opět laminátovou deskou opatřenou gelem. Tento materiál odpovídá hygienickým normám pro přepravu potravin.
Ve spodní části u podlahy jsou stěny chráněny okopovými lištami z hliníkového profilu. Na stěny nástavby lze též namontovat ochranné „dorazové“ lišty a upevňovací lišty, které slouží stejně jako případné kotevní misky v podlaze k upevnění přepravovaného materiálu.
Pro zabezpečení požadovaných teplot uvnitř skříňové karoserie (platí pro třídy SPZP/CH a SPZP/M) je na vnější stranu přední stěny namontována bloková chladící jednotka.